Перспективи медіаосвіти

Перспективи медіаосвіти Відбувся III науковий онлайн-семінар – «Медіаосвіта як чинник соціалізації особистості і громади в умовах війни та повоєнного відновлення». Вперше в семінарі була молодіжна секція, в якій взяли участь учні Київської Малої академії наук (секція Медіапсихологія) з представленням результатами своїх перших наукових досліджень.

Детальніше про семінар.

Обговорювали перспективи розвитку медіаосвіти.

Два головні напрями. Здоров'язбереження. Як показали всеукраїнські дослідження стресових станів, проведені Інститутом соціології НАН України, почуте і побачене в медіа викликає стан актуального стресу в більшості українців. Зв'язок між цим медіа-індукованим стресом і загальним дистресом населення не зменшується за останні два роки, а навпаки — зростає доля медіастресів у загальному комплексі дії всіх стресорів війни.

Здоров'язбережувальний напрям у медіаосвіті має бути провідним у воєнний і повоєнний час.

Другий напрям ‒ це вплив цифровізації. Штучний інтелект змінює правила гри в екосистемі медіа. Надзвичайні можливості ШІ в освіті мають і інший темний бік ‒ змінюють умови розвитку дитини, створюють нові виклики і ризики. Нова Концепція цифрової медіаосвіти, яку пропонує відділ психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, спрямована на те, щоб додати до цифрової освіти ті частини, на які в цифровізації звертається недостатньо уваги, а саме — пов'язані з медіавпливами, з новими психологічними феноменами, які змінюють середовище розвитку дитини у взаємодії з дорослими — технострес, тенхноференс, фіктосоціальність. Вікові медіапсихологічні ризики не зникають, але доповнюються специфічними віковими кіберризиками. То не лише дезінформація є сьогодні ризиком у сфері медіаосвіти. Ця концепція тісно пов'язана з Концепцією цифрової гігієни дитини дошкільного віку, яку готує робоча група МОН України. Головний напрям дій, який пропонується, — це медіа та кіберпсихологічні інновації у підготовці вчителя, оснащення  вчителів, що працюють, новітніми доказовими знаннями у сфері медіа та кіберпсихології.

Підіймалось на семінарі також питання щодо медіапсихологічної експертизи освітніх матеріалів, особливо цифрових форматів для дітей та підлітків.

Згідно з програмою співпраці НАН України і НАПН України організували семінар три академічні інститути: Інститут соціології НАН, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Інститут психології ім.Г.С.Костюка НАПН України. Про матеріали семінару будемо інформувати додатково.

 

Версія для друку Опубліковано: 16 Грудня 2024