КОНКУРС-ЗАХИСТ
НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ РОБІТ
УЧНІВ-ЧЛЕНІВ МАЛОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
Конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України — це всеукраїнський захід, спрямований на розвиток творчого потенціалу, наукового мислення та дослідницьких навичок серед учнів середніх і старших класів.
Участь у Конкурсі-захисті — це можливість для учнів та їхніх наставників долучитися до наукової спільноти, отримати досвід, який відкриває нові перспективи в майбутньому.
Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт
учнів-членів Малої академії наук України проводиться у три етапи:
І етап (районний)
ІІ етап (міський)
ІІІ етап (всеукраїнський)
Переможці попереднього етапу Конкурсу-захисту мають можливість потратити на наступний етап Конкурсу.
Конкурс - захист це:
НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА
Учні працюють над науковими проєктами
під керівництвом педагогів або наукових наставників
це:
- теоретичний аналіз проблеми;
- експериментальне дослідження;
- розробка нових методів чи моделей у різних наукових сферах (фізика, хімія, математика, біологія, історія, література тощо).
Робота, що подається на Конкурс, має бути побудована за певною структурою, містити теоретичну та практичну частини й відповідати Вимогам до оформлення (Дивись Тут).
З матеріалами, які допоможуть у виборі наукової теми дослідження та оформленні роботи згідно з вимогами можете ознайомитись за посиланням (Дивись Тут)
ЗАХИСТ РОБОТИ
Учні презентують свої роботи перед журі, що складається з науковців, викладачів вишів та фахівців певної галузі
захист передбачає:
- Заочне оцінювання дослідницьких проєктів членами журі;
- Постерний захист: учасник представляє свої результати у вигляді постера (інформаційного стенда) та відповідає на запитання членів журі;
- Наукова конференція: учасники демонструють основні результати та висновки свого дослідження. Для ілюстрації доповіді часто використовуються візуальні матеріали: слайди, графіки, таблиці, зображення. Після виступу, журі та інші учасники можуть ставити запитання, на які необхідно чітко й аргументовано відповідати, демонструючи глибоке розуміння теми.
Методичні рекомендації щодо підготовки до захисту роботи (Дивись Тут).
Чому варто брати участь у Конкурсі - захисті?
Розвиток наукового мислення та дослідницьких навичок
- Конкурс - захист дає можливість спробувати себе в ролі дослідника: працювати в наукових лабораторіях, проводити експерименти на сучасному обладнанні, аналізувати дані, формулювати висновки;
- Учасники вчаться працювати з науковою літературою, шукати й аналізувати інформацію та грамотно оформлювати посилання на використані джерела.
Особистісний розвиток
- Участь у Конкурсі - захисті допомагає розвинути навички самодисципліни, управління часом та вміння дотримуватись дедлайнів;
- Презентація наукової роботи під час Постерного захисту та Наукової конференції сприяє розвитку ораторського мистецтва, самовпевненості та навичок публічного виступу.
Можливість працювати з науковими керівниками
- Учасники під час написання наукової роботи співпрацюють з досвідченими вченими та викладачами, що дозволяє отримати унікальний досвід і практичні знання.
- Такий досвід є чудовим стартом для майбутньої академічної кар’єри.
Підготовка до вступу у вищі навчальні заклади
- Досягнення у Конкурсі - захисті є вагомою перевагою під час вступу до українських та міжнародних університетів.
- Учасники отримують навички, які допоможуть їм успішно виконувати курсові та дипломні роботи під час навчання у закладах вищої освіти.
Визнання та нагороди
- Переможці отримують дипломи, грамоти, премії, а іноді й можливість публікації своєї роботи.
- Це не лише престижно, але й може бути важливим кроком до формування академічної репутації.
Сприяння науковому розвитку України
- Саме твоя робота може стати внеском у вирішення актуальних наукових чи практичних проблем.
- Ти матимеш можливість представляти Україну на міжнародній арені.
Деякі цікавинки Конкурсу - захисту
Організатором проведення ІІ (міського) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України у м. Києві є Департамент освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Щороку в І (районному) етапі беруть участь до 9000 юних київських дослідників, а в ІІ — до 2500. Переможцями в кожній секції стають 50% учасників.
Окрім переможців серед учасників Конкурсу-захисту, визначаються також переможці серед районних управлінь освіти. Ті районні управління, чиї райони стали лідерами по кількості переможців на ІІ етапі, отримують щорічну почесну відзнаку «Золота сова».
Найкращі представники територіальних відділень Малої академії наук України – переможці регіональних етапів конкурсу-захисту (понад 1000 осіб) беруть участь у фінальному ІІІ етапі конкурсу-захисту, який проходить в м. Києві. Загалом Конкурс-захист відбувається в 65 секціях 12 наукових відділень майже за всіма напрямами технічних, природничих, гуманітарних і суспільних наук.
Журі конкурсу-захисту формується з фахівців відповідного профілю з числа наукових і науково-педагогічних працівників НАН України, НАПН України, закладів вищої освіти.
Більшість членів журі має багаторічний досвід роботи з учнівськими науково-дослідницькими роботами. Значну увагу і підтримку Малій академії наук України у проведенні конкурсу-захисту надають Національна академія наук України, Національна академія педагогічних наук України, куратори наукових відділень МАН. Традиційними стали зустрічі відомих академіків НАНУ, членів президії МАН з юними дослідниками. Гостями конкурсу-захисту є і відомі письменники, громадсько-політичні діячі, представники культури і мистецтва України, іноземні гості.
НАЙПОШИРЕНІШІ ЗАПИТАННЯ
Чи є обов’язковим написання науково-дослідницької роботи з усіх секцій, які обрав учень під час реєстрації?
Написання науково-дослідницької роботи в усіх обраних секціях не обов’язково. Учні відвідують заняття секцій, за бажанням беруть участь у конкурсах, конференціях та інших заходах наукового спрямування.
Хто допомагає писати роботу?
Дослідницьку роботу учень виконує самостійно за консультативної підтримки вчителя, керівника секції та наукового керівника (за наявності).
Чи всім надається науковий керівник?
Кожному учню допомагає у виконанні дослідницької роботи педагогічний керівник та керівник секції. Якщо тема дослідницької роботи потребує спеціалізованої допомоги, керівник секції може звернутися до науковців з відповідних лабораторій, університетів або інших наукових і культурних установ. Процес підбору наукового керівника залежить не тільки від наявності професіонала у відповідній галузі, але й від його готовності взяти учня під своє наставництво.
Чи обов’язково мати керівника?
Учень може організувати свою роботу самостійно.
Який початковий алгоритм взаємодії учня з керівником секції?
Щоб розпочати взаємодію з керівником секції, зареєструйся на сайті Київської МАН (www.kman.kyiv.ua) та обери напрям, який тебе цікавить. Після реєстрації з тобою зв’яжеться керівник обраної секції, щоб відповісти на всі запитання. Розкажи про свої інтереси, ідеї та матеріали (за наявності) для кращого розуміння твоїх цілей і потенційної теми дослідження.
Як знайти контакти керівників секцій?
Контакти керівників секцій можна знайти на сайті Київської МАН. Для цього обери потрібний напрям за посиланням https://kman.kyiv.ua/ua/obery-naukovyj-napryam і у вкладці «Розклад роботи укомплектованих секцій» знайдеш контактні дані керівників.
Якщо інформації немає, звернися на гарячу лінію Київської МАН.
Чи є в наявності необхідне обладнання для проведення дослідів?
Так, є. Учні виконують свої дослідження у супроводі науковців на базі відповідних лабораторій та під пильним наглядом керівників секцій.
Хто потрапляє на III етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України?
Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України має три етапи:
I етап – районний (проводиться у 10 районах м. Києва та в НТУ - афілійованих членах Київської МАН);
II етап – міський;
III етап – всеукраїнський.
На III етап потрапляє один учень кожної з секцій, який набрав найбільшу кількість балів за результатами проведення II (міського) етапу конкурсу-захисту, посів І місце за рейтингом у відповідній секції.
Який термін подачі науково-дослідницьких робіт на ІІ етап Конкурсу-захисту?
Термін подачі науково-дослідницьких робіт на ІІ етап Конкурсу-захисту кожного навчального року затверджується наказом КЗПО «Київська Мала академія наук учнівської молоді».
Коли відбудеться Конкурс-захист робіт?
Кожного навчального року Міністерство освіти і науки України видає наказ «Про проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН України». Цим наказом визначаються термін проведення І етапу Конкурсу-захисту, термін подачі науково-дослідницьких робіт та документів на ІІІ етап Конкурсу-захисту.
Кожного навчального року наказом Департаменту освіти і науки м. Києва затверджуються терміни проведення І, ІІ, ІІІ етапів Конкурсу-захисту.
Чи є можливість отримати матеріальне заохочення своєї діяльності у Київській МАН?
Переможці III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України мають змогу отримати стипендію Президента України.
Також МАН може надати матеріальну підтримку для участі в міжнародних заходах, які проводяться за кордоном, у межах затвердженого фінансування.
Існують й інші можливості. Наприклад, наш вихованець Ігор Клименко став кращим студентом світу та отримав грант на 100 тисяч доларів.
Яка користь від участі в Конкурсі-захисті та інших проєктах Київської МАН?
Конкурс-захист науково-дослідницьких робіт МАН ‒ це унікальний досвід! Тут ти навчишся презентувати свої ідеї, аргументувати їхню важливість і знаходити рішення для актуальних проблем. Спілкування з науковцями, експертами та іншими ентузіастами сприяє обміну досвідом та генерації інновацій. Ти матимеш змогу випробувати себе в ролі дослідника, представляти свої проєкти на всеукраїнському та міжнародному рівнях і отримувати цінні поради від професіоналів.
Конкурс об’єднує молодих людей, які прагнуть вирішувати важливі соціальні та екологічні проблеми, інвестувати в розвиток нових технологій та шукати інноваційні рішення для покращення світу. Тут ти знайдеш однодумців, з якими можна обмінюватися ідеями та досягненнями. Найкращі учні можуть отримати стипендію Президента України, стипендію Київського міського голови та інші відзнаки.
Проєкти Київської МАН не лише поглиблюють твої знання, а й розвивають практичні навички, стимулюють мотивацію, допомагають у професійному самовизначенні. Участь відкриває доступ до стартап-інкубаторів, міжнародних конкурсів та олімпіад, формуючи конкурентоспроможних молодих лідерів. Як показує досвід, вихованці Київської МАН досягають успіху у навчанні, кар’єрі та реалізують свої ідеї на практиці.
ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ
Матеріали від Національного центру «Мала академія наук України»