Філософська освіта у школі та позашкіллі
Вже із самої назви «агора», що із грецької перекладається як ἀγορά – місце зібрання, майдан, площа, тобто те місце, де відбувається спілкування, стає зрозумілим запропонований вектор/напрям комунікації спільноти, всіх тих, кому небайдужа філософія, філософування, мислення, розробка напряму дії та практичного вивчення/впровадження/навчання філософії в школі та закладах позашкільної освіти.
І так, як на агорі збирались громадяни задля обговорення і розв'язання важливих питань, так і під час Всеукраїнської агори зібрались педагоги, науковці, фасилітатори, що здійснюють практики філософування з дітьми різних вікових категорій. Були представлені доповіді:
- «Змістовне наповнення української філософської освіти в школі: яка філософія нам потрібна?», Тарас КОНОНЕНКО, професор, завідувач кафедри історії філософії Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
- «Декада філософування з дітьми та дорослими в Україні: відкриття та виклики», Юлія КРАВЧЕНКО, засновниця ГО «Філософія для дітей та дорослих», тренерка з методики Філософія для дітей» Ліпмана-Шарп.
- «Потенціал соцмереж у освітній практиці покоління зет та альфа: успішні українські та зарубіжні кейси», Наталія ЩЕРБИНА-СУПРУНЮК, докторка філософії, менеджерка соціальних мереж благодійного освітнього проєкту НУМО.
- «Практики філософування: ідеї, зміст, формат (досвід Сумщини 2022 року)», Оксана КУЗЬМЕНКО, вчителька української мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії, тренерка освітнього проєкту «Цифровізація: підтримка українських учителів» від австрійської служби академічних обмінів (OEAD), P4c-фасилітаторка.
- «Досвід проєкту «Колір миру» з Р4с для українських дітей: управління процесом повільного думання та вдумливого запитування (Досвід Львівщини 2022-2023 н.р.)», Марія ЛІОНЕНКО, психологиня, учителька початкових класів, освітня менеджерка, співзасновниця Освітнього руху «СвіТи».
- «P4/wC як розмаїтість практик та перспективи їх впровадження в Україні», Людмила КРИВОРУЧКА, канд. філос. н., директорка Докторської школи імені родини Юхименків Національного університету «Києво-Могилянська академія».
- «Рефлексія практикуючої P4c-фасилітаторки: ретроспектива та погляд на майбутнє», Людмила ШУМЕЙКО, культурологиня, аспірантка кафедри креативних культурних індустрій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв.
- «Курс «Вправність і відповідальність мислення»: досвід і простори реалізації», Ілля ДАВІДЕНКО, маг. філос., аспірант кафедри історії філософії Філософського факультету КНУ ім. Тараса Шевченка.
- «Викладання філософії підліткам: висновки на основі власного досвіду», Аміна КХЕЛУФІ, докторка філософії.
- «Як зробити вивчення філософії цікавим: досвід олімпіади і профільних шкіл НЦ «МАНУ», Наталія ЛЕГКА, канд. філос. н., завідувачка відділу організації освітнього процесу Національного центру «Мала академія наук України».
Окрім змістовних, цікавих доповідей, в яких були представлені практичні кейси та досвіди, відбулась панельна дискусія: «Дорожня мапа філософської освіти у школі та позашкіллі: український контекст» та Пітчинг ідей з розвитку та впровадження філософської освіти для дітей в українських реаліях.
Відділення філософії та суспільствознавства Київської МАН висловлює свою щиру вдячність організаторам за запрошення та пропозицію практичної участі у такій натхненній, цілющій події.
Рефлексуємо – наповнюємось – шукаємо шлях – долаємо перепони.