Зміна медіаторів комунікації та «візуальний поворот»

Зміна медіаторів комунікації та «візуальний поворот» На зустрічі, яка відбулася 13-го січня в online-форматі, Катерина ГОНЧАРЕНКО, керівниця секції філософії відділення філософії та суспільствознавства КПНЗ «Київська Мала академія наук учнівської молоді», доцентка кафедри філософії факультету філософії та суспільствознавства Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, кандидатка філософських наук, розповіла про зміну в сприйнятті інформації, про трансформації в мисленні людини після так званого «візуального повороту». Онлайн-комунікація на тему «Візуальний поворот та трансформація мислення людини», проходила у рамках реалізації проєкту «5 хвилин науки від Київської МАН».

Насамперед Катерина Сергіївна звернула увагу на те, що  перехід до візуального розпочався з інтенсифікацією розвитку техніки. «Розвиток технічних засобів – це прямий шлях до візуального», - говорив видатний німецький інтелектуал, літературний критик, філософ, соціолог, перекладач, радіоведучий та есеїст Вальтер Беньямін, у своєму есе «Мистецтво в епоху технічної відтворюваності».

Візуальний перехід передбачає, перш за все, зміну медіаторів комунікації: усномовні, письмово-текстуальні й електронні (візуальні).

Саме по собі візуальне це те, що сприймається зором: зображуване, наочне, образне, надане, доступне для огляду, уявне. При переході до візуального у сприйнятті та мисленні відбуваються зміни. Оскільки, візуальне апелює не до мислення, розуму, розсудку, раціональності людини, а до почуттів, емоцій, несвідомого, то й людина, яка сприймає картинку, більше не бажає її розуміти, а прагне отримувати від неї емоції. Перевага візуального не в змісті, а у формальних аспектах, які представляє зображення.

Сьогодні людина надто перенасичена візуальним. До перенасичення призводить надмірна кількість інформації.

Підсумувати вищевикладене хочеться словами того ж Вальтера Беньяміна: «Зачарованість зображенням зникає через множинність копіювань та тиражування». Звідси й випливає ефект перенасичення та пошуки постійно нового відеоконтенту.

 

Версія для друку Опубліковано: 14 Січня 2021