Стежками Вінні-Пуха. Екскурсія до Музею бджільництва України

Видатний українець Петро Прокопович започаткував бджільництво як науку. Саме він запропонував рамковий вулик для збору меду, який дав змогу не знищувати бджолину сім’ю. І тут не обійшлось без розуміння правил генетики – адже раніше, до винаходу рамки, знищувалися сильні бджолині сім’ї, які давали найбільше меду, а слабкі залишалися і формували генофонд. Також Прокопович заснував першу у світі школу бджільництва, активно вдосконалював методи збору меду, що і вивело українське бджільництво на передові позиції у світі.
На території Національного центру є конструкція, що демонструє, як людина конкурувала за мед з тваринами, і які пристосування вигадала для цього. Навколо знаходяться дуплянки (видовбані з суцільної колоди дерев’яні бочки) та розмаїття вуликів різноманітних конструкцій, винайдені у певні періоди становлення бджільництва, в тому числі, і вулик Прокоповича.
Наш екскурсовод, завідувач музею, кандидат біологічних наук Леонід Миколайович Харчук показав фото та розповів про «танець бджіл» − особливу систему передачі інформації про місце знаходження джерела нектару та відстань до нього. Він зазначив, що бджолина сім’я є об’єднанням особин, кожна з яких виконує свою специфічну функцію. Основою сім’ї є жіночі особини – матка та робочі бджоли. Деякий час у весняно-літній період у ній проживають трутні – самці, які спарюються з молодими матками для продовження роду. Загальна кількість бджіл у сім’ї залежно від пори року може сягати до 80 тис. особин. Кожна особина виконує свою функцію задля забезпечення спільної діяльності: створення необхідного температурного режиму (це завжди 35 0С) та вологості, збирання та заготівля корму, будівництво сот, захист від ворогів та чужинців. Бджоли мають унікальну генетичну пам’ять – комірка в сотах завжди однакової форми та розміру, інакше матка, «вимірявши» її своїм черевцем, не відкладе в неї яйця. До сьогодні пасічники дотримуються «бджолиного» стандарту – шестигранних призматичних комірок, розташованих по обидва боки від загальної середини, для виготовлення штучних воскових сот (штучна вощина).
Невеликий вулик можна сконструювати своїми руками та розмістити на балконі або ж на дачі. Якщо зробити скляні рами, то можна спостерігати за роботою бджіл.
У музеї є цікава колекція, присвячена лікувальним властивостям меду та продуктів бджільництва. Апітерапія– це використання бджолиних продуктів (меду, пилку, воску, прополісу, маточного молочка, перги та ін.) з терапевтичною метою. Багато препаратів схвалені Міністерством охорони здоров’я. Сьогодні музейна колекція активно поповнюється як вітчизняними, так і закордонними зразками, адже цікавість до цього виду терапії лише зростає, оскільки сама сировина є екологічно цінною, не потребує великих затрат для виробництва ліків і легко засвоюється. Дуже великою є і колекція меду – гречаний, акацієвий, квітковий, липовий та безліч інших!
МАНівці не оминули увагою і проблему ветеринарії бджіл. Виявляється, бджолині сім’ї страждають на велику кількість хвороб, і більшість з них ще не до кінця вивчені. Надзвичайно небезпечним є кліщ Вароа Якобсоні (Varroa Jacobsoni). Він уражає лімфатичну систему комахи та призводить до загибелі дорослих бджіл і розплоду.
На завершення Леонід Миколайович показав нам «живий експонат» – вулик, розташований у приміщенні музею. Цікаво, що він має вхідний отвір, зроблений у стіні і виведений назовні. Через нього бджоли без перешкод залітали у вулик і в нас на очах заповнювали соти медом, аби ми могли поласувати цим унікальним продуктом.
Отож пам’ятаймо завжди про необхідність раціонального і відповідального споживання дарів природи!