Проект «Омбудсмен»

А. Макаренко
8 грудня відбулося підведення підсумків та церемонія нагородження учасників та призерів конкурсу в рамках пілотного проекту «Омбудсмен», який був розроблений та проведений на виконання наказу МОН України від 16.06.2015 р. № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та Методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» відділенням філософії та суспільствознавства Київської Малої академії наук учнівської молоді та науково-методичним центром Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації.
Проект розпочав свою роботу з 10 вересня 2015 року. Його мета: розвиток в учнівської молоді почуття власної гідності; усвідомлення своїх прав і місця у суспільстві; підвищення рівня її політико-правової свідомості; виховання національно-патріотичних поглядів і переконань, спрямованих на власний захист та захист своєї Батьківщини, відданості своєму народу; формування активної та свідомої громадянської позиції, спрямованої на подолання всіх форм насильства щодо дітей.
Завданням конкурсу було: виявлення творчого шкільництва, спонукання його до вирішення проблем захисту прав людини і громадянина; розкриття правових, духовно-моральних і культурних цінностей населення країни; поваги до державних символів (герба, гімну, прапора, мови); усвідомлення історико-правового аспекту державотворення.
Конкурс проводився за такими номінаціями:
· «Свобода слова»;
· «Свобода пересування»;
· «Свобода віросповідання»;
· «Боротьба з насильством»;
· «Толерантність»;
· «Право на вибори»;
· «Суспільні відносини»;
· «Інформаційний простір і діти»;
· «Єдність і Соборність України» (Схід і Захід разом);
· «Україна – правова незалежна держава».
Проект набув значного поширення − загалом у ньому взяли участь учні 17-ти шкіл: СЗШ № 119, СШ № 189, СЗШ № 212, СЗШ № 218, СЗШ № 238, СШ № 247, СЗШ № 249, СЗШ № 263, СШ № 264, СЗШ № 276, СЗШ № 278, СЗШ № 282, гімназії № 283, СШ № 301, СЗШ № 306, ЕПЛ.
Роботи подавались у таких формах: письмова робота, есе та у вигляді відеопроекту.Учні та їхні педагогічні керівники творчо й відповідально підійшли до написання конкурсних робіт. Було звернуто увагу на розуміння учасниками конкурсу морально-правових цінностей українського народу; необхідності дотримання громадянським суспільством прав і свобод людини, зокрема, дитини; на боротьбу з насильством; необхідності толерантних відносин між людьми; відносин між державою та її громадянами тощо.
За результатами конкурсу журі винесло таке рішення:
Розгорнута письмова робота
I місце – Поліщук Софія Віталіївна, учениця 9-А класу СШ № 264 (пед. керівник – Морока І.О.) – номінація «Толерантність»;
II місце – Стукало Олена, учениця 9-Б класу СЗШ № 263 (пед. керівник – Федорчук Н.М.) – номінація «Боротьба з насильством»;
III місце – Чепіга Анастасія, учениця 10-А класу СЗШ № 282 (пед. керівник – Александров О.В.) – номінація «Боротьба з насильством»;
III місце – Катеринчук Максим, учень 10-Б класу гімназії № 283 (пед. керівник – Усата А.Б.) – номінація «Україна – правова незалежна держава».
Есе
I місце – Солошенко Олександра, учениця 10-А класу СШ № 247 (пед. керівник – Пруднікова Л.М.)– номінація «Боротьба з насильством»;
I місце – Клименко Вікторія, учениця 9-А класу СЗШ № 218 (пед. керівник – Пінчук В.О.)– номінація «Інформаційний простір і діти»;
II місце – колективна робота учнів СЗШ № 306: Гордієнко Владислав, учень 9-А класу, Дубовецький Кирило, учень 9-А класу, Кривошеєва Анастасія, учениця 9-В класу, Соколова Марія, учениця 9-В класу (пед. керівник – Дудяк Б.А.) – номінація «Толерантність»;
II місце – Очкін Дмитро, учень 9-ЕП (економіко-правового) класу Економіко-правового ліцею (пед. керівник – Демідкін О.О.) – номінація «Боротьба з насильством»;
II місце– Каштанов Віталій, учень 10-Ю (юридичного) класу Економіко- правового ліцею (пед. керівник – Демідкін О.О.) – номінація «Боротьба з насильством»;
III місце– Нагога Анастасія, учениця 11 класу СЗШ № 278 (пед. керівник – Павленко Л.І.) – номінація «Суспільні відносини»;
III місце – Кравченко Світлана, учениця 11класу СЗШ № 278 (пед. керівник – Павленко Л.І.) – номінація «Суспільні відносини».
Відеопроекти
I місце – колективна робота учнів СЗШ № 119: Соус Марина, учениця 9-Б класу, Леонт’єв Максим, Дворак Дарія, учениця 9-В класу (пед. керівник – Іванова І.Л.)– номінація «Боротьба з насильством»;
I місце – Синишин Анастасія, учениця 10-Б класу гімназії № 283 (пед. керівник – Усата А.Б.)– номінація «Єдність і Соборність України»;
II місце – рішенням журі не присуджувалось;
III місце – Довга Юлія, учениця 10-Б класу СЗШ № 276 (пед. керівник – Ленок С.А.) – номінація «Толерантність»;
III місце – Чепіга Анастасія, учениця 10-А класу СЗШ № 282 (пед. керівник – Редя Н.М.) – номінація «Толерантність».
Подяки оголошено за номінаціями:
«Україна – правова незалежна держава»
Трунова Валерія, учениця 10 –А класу СЗШ № 212 (пед. керівник – Ліщинська О.С.).
«Схід і Захід разом»
Кривонос Катерина, учениця 10-А класу СЗШ№ 238 (пед. керівник Цимбалюк Г.М.).
«Боротьба з насильством»
Оленковська Єлизавета, учениця 11класу СШ № 189 (пед.керівник – Конон Н.Ф.);
Гоцуляк Ольга, учениця 10-А класу СЗШ № 249 (пед.керівник – Тетьоркіна Л.Г.).
«Свобода віросповідання»
Новицька Ксенія, учениця, 10-Г класу гімназії № 283 (пед. керівник Усата А.Б.);
Рошкар Карина, учениця 11-А класу СШ № 301 (пед. керівник – Кузьменко О.Д.).
«Свобода слова»
Копейкіна Єлизавета, учениця 9-А класу СШ № 301 (пед. керівник –Кузьменко О.Д.).
«Право на вибори»
Мазур Марина, учениця 10-А класу СШ № 264 (Морока І.О.).
«Суспільні відносини»
Коротун Анна, учениця 10-А класу СЗШ № 212 (пед. керівник − Ліщинська О.С.)
«Толерантність»
Цапенко Аліса, учениця 9-Б класу СШ № 301 (пед. керівник – Кузьменко О.Д. ).
Організатори конкурсу: директор КПНЗ «Київська Мала академія наук учнівської молоді» Васинюк Володимир Олексійович, завідувач відділення філософії та суспільствознавства Київської МАН Кот Тетяна Юріївна та методист суспільних наук Деснянського районного науково-методичного центру Шумякова Надія Василівна привітали молодих творчих і амбітних науковців і зазначили, що кожен з нас, і дорослий і малий, є повноправним членом суспільства, його невід’ємною частиною, вільним і рівним у своїй гідності та правах. І такі проекти, звичайно, стають тими кроками, що спонукають до нових вершин та здійснення мрій і бажань з метою власного розвитку та усвідомлення себе повноцінним та правосвідомим громадянином.
Виступи та презентації дітей були надзвичайно ґрунтовними та наукоємними. Дуже приємно було почути не тільки схвальні відгуки, але й іноді відверте захоплення від почутого та побаченого. Вітюк Олена Володимирівна, головний спеціаліст Деснянського районного управління юстиції міста Києва, відзначила наскільки зараз важливим є долучення до юридичної грамотності кращого шкільного товариства, підтримка прагнень молодих науковців, розвиток інтелекту та спрямування енергії юних на досягнення нових обріїв майбутнього української освіти та науки.
До всіх звернулась член журі, вчитель історії та правознавства СШ № 247 Пруднікова Лариса Миколаївна, яка висловила подяку за долучення великої кількості молодих дослідників до активної участі у конкурсі та зазначила вагому роль і педагогів, і науковців у вихованні найціннішого, що є у нашій державі, – дітей.
Учнівська молодь потребує активних ігрових чи розумових дій, але при цьому вона має отримувати знання про свої права, проголошені й захищені законами України. Тобто ігрові чи інші заходи мають бути насиченими правовими питаннями, на які учням буде цікаво надавати відповіді або демонструвати, як треба себе поводити у тих чи інших ситуаціях відповідно до вимог діючого законодавства чи моральних, етичних норм і правил поведінки.
Чинні державні, соціальні та науково-технічні програми свідчать про багатоаспектність державної турботи про права та інтереси підлітків, система соціальних інститутів в державі наголошує та обґрунтовує необхідність оволодіння науковими юридичними знаннями задля дотримання справедливості у суспільстві, прав, гідності, високої моралі та духовності. Тож будьмо гідними у своїх діях великого Вольтера: «Гідність держави зрештою залежить від гідності особистостей, які її будують…»