Інклюзивний експериментальний проект Київської МАН для Київського міського центру реабілітації дітей з інвалідністю
Підтримка інклюзії у сфері позашкільної освіти наукового спрямування, розширення аудиторії через залучення різних вікових та соціальних груп, залучення дітей з особливими освітніми потребами до науково-дослідницької діяльності – новий напрямок Школи лідерства і фасилітаційних практик Київської МАН, яка у травні 2019 року розпочала експериментальний інклюзивний проект для дітей з Київського міського центру реабілітації дітей з інвалідністю. Перша зустріч-знайомство відбулась 8 травня, яку провела Інеса Миколаївна Пустовалова, керівник Школи лідерства та фасилітаційних практик Київської МАН, практичний психолог, тренер вищої категорії, засновник та провідний тренер курсу з ораторської майстерності для підлітків «Blablаtalk». Яскраве знайомство відбулося через невербальну вправу «Передай хід», яка розвиває дрібну моторику, включає емоційних стан дітей і задіює психофізіологію. Діти проговорювали своє ім’я, з ентузіазмом називали свої захоплення та улюблені заняття, адже з кожного хобі можна зробити успішний проект, у тому числі – науковий. Кожен юний учасник отримав мотивуюче завдання – протягом 5 хвилин презентувати своє захоплення у науковому стилі, на підготовку якого одержав тиждень. 17 травня вихованці Київського міського центру реабілітації дітей з інвалідністю протягом відведених кожному 5 хвилин успішно презентували власні захоплення у науковому стилі та одержали мотивуючі футболки на пам'ять. Заняття провела Кагляк Олена Володимирівна, завідувач кабінету відділу організаційно-масової роботи Київської МАН. У цей же день Юхимович Віктор Романович, кінезіолог, психолог, давній партнер Школи лідерства та фасилітаційних практик Київської МАН, провів для дітей майстер-клас на тему «Повір у себе та власні можливості». Він розповів учням про важливість натхнення та віри у себе, займався з ними звукотерапією, дихальними вправами, вправами на відчуття власного тіла та управління ним. 22 травня до вихованців Київського міського центру реабілітації дітей з інвалідністю завітав Лев Цесарук, вихованець відділення технічних наук Київської МАН, учень 5 класу спеціалізованої школи №304 з поглибленим вивченням інформаційних технологій. Хлопець розповів ровесникам про власний науковий шлях та захоплення програмуванням, свої наукові досягнення та плани на майбутнє. У юному віці Лев уже є автором трьох комп’ютерних ігор: «Цифри. Усне рахування» на Скретчі, «Лабіринт» та «Вестерн 2 Д» мовою Пайтон. Він двічі увійшов у «ТОП 10» Всеукраїнського конкурсу з інформаційних технологій для дітей та молоді «iTalent» в номінації «РОЗРОБКА ГРИ» (м. Київ, 2018 та 2017 рр.); посів І місце у конкурсі з інформаційних технологій серед учнів та вихованців навчальних закладів з програмним проектом «Цифри. Усне рахування» в номінації «Програмування» (2017 р., м. Миколаїв); двічі завойовував ІІ місце в шкільній олімпіаді з інформатики (2018 р. та 2017 р.); був учасником ХІІ Всеукраїнського фестивалю науки-2018 (м. Київ), ярмарки мейкерів «Kyiv Mini Maker Faire 2018», учасником літньої школи з програмування «CODE Summer. First Step in IT» (2018 р.). Наостанок юний розробник продемонстрував дітям у комп’ютерному класі власноруч створену комп’ютерну гру «Вестерн 2 Д» та надав можливість пограти у неї всім бажаючим. Юхимович Віктор Романович провів ще один комплекс вправ зі звукотерапії та управлінню власним тілом. Цього разу у заняттях взяли участь не лише діти, але й їх батьки. 29 травня заняття з пісочної терапії провели Лощиліна Світлана, психолог, арт-терапевт, та Дробинко Валерія, фахівець із соціальної роботи, тренер соціально-психологічного тренінгу, давні партнери Школи лідерства та фасилітаційних практик Київської МАН. Вихованці Київського міського центру реабілітації дітей з інвалідністю власноруч створили картини з кольорового піску, що дозволило стабілізувати психоемоційний стан, вдосконалити координацію рухів, пальцеву моторику, стимулювати розвиток сенсорно-перцептивної сфери, тактильно-кінестетичної чутливості, розвивати навички спілкування та мовлення, орієнтацію у просторі, стимулювати пізнавальні інтереси та розширити кругозір, урізноманітнити засоби співпраці. У наступному навчальному році Київська МАН планує продовжити реалізацію експериментального інклюзивного освітнього проекту для дітей з особливими освітніми потребами. Адже філософія інклюзії полягає у тому, що люди, і особливо, діти не можуть бути ізольованими від суспільства через особливості розвитку чи інвалідність. А соціальна взаємодія різних представників суспільства є необхідною для розвитку і формування особистості і демократичного суспільства.