Звіт про проведення літньої математичної школи КМАН

Звіт про проведення літньої математичної школи КМАН Літня математична школа Київської МАН завершила свою роботу. 15 червня відбулось відкриття літньої школи, на якому з привітаннями виступили професор кафедри математичної фізики та диференціальних рівнянь фізико-математичного факультету Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», доктор наук Микола Євгенович Дудкін та доктор фізико-математичних наук, доцент кафедри математичної фізики Володимир Мирославович Горбачук. Й 27 червня на закритті літньої математичної школи виступили ті ж шановані професори.

Під час роботи учасники літньої школи прослухали цикл цікавих лекцій, які для них підготували викладачі провідних вишів Києва.  Вебінари, майстер-класи та практики проходили дуже активно, учні висували власні гіпотези, доводили чи спростовували міркування. Учасники навчалися дивитись на проблему та на методи її вирішення під різними ракурсами, пропонували різні способи розв’язання поставлених задач. Майже кожний робочий день математичної  школи складався із вебінару, практичної частини та завершувався математичними розвагами.

Доценти Людмила Іллічева та Володимир Шраменко підготували цікавий матеріал про групи симетрій на площині, розглянули перестановки та транспозиції, елементи симетричної групи та операції над ними. На практичному занятті під керівництвом завідувачки відділення математики Тетяни Авдєєвої учні знаходили групи симетрій різних фігур на площині. В цей день учасники школи брали участь в математичних забавках.

У понеділок, 19  червня, керівник секції «Математика» Олександр Лагодзінський розповів про одне з найважливіших понять математики – функцію. Поняття «функції» було представлено під несподіваним кутом, підкреслювалась його природність та важливість в нашому житті. Група викладачів у складі Тетяни Авдєєвої, Людмили Іллічевої та Олени  Магди провели практичне заняття на використання набутих знань при розв’язанні рівнянь та нерівностей з параметрами. Завершувала  цей день весела вікторина: «Здогадайся сам!»

Третій день роботи школи відбувся офлайн, був проведений майстер-клас Олени Бігдан для поціновувачів математичних розваг «Створення головоломки на кожний день». Всі, хто прийшов у приватний ліцей Educator, мали змогу створити головоломку власноруч, познайомилися з історією виникнення головоломки-календаря та варіантами гри. При створенні головоломки учасникам школи допомагали Олександр Лагодзінський,  Тетяна Авдєєва, Ольга Кушлик-Дивульська.

На 4 день роботи, в середу, 21 червня, Ольга Качаєнко, Ольга Кушлик-Дивульська, Тетяна Авдєєва та Людмила Іллічева розповідали про статистичну обробку  даних та аналіз отриманих результатів на практичних прикладах. Вони підготували лекцію та практичне заняття, які були присвячені математичній статистиці. Вебінар «Як знайти закономірність у випадках? Обробка даних та елементи статистичних досліджень на практиці» знайомив учасників із методами проведення статистичних досліджень,  тонкощами формулювання питань та опрацювання отриманих результатів. Розглянули способи візуалізації отриманих даних. Завершувала цей день популярна розвага: «Знайди «ключик» до зашифрованих даних! Або, іншою мовою, «Crack the Code»».

У четвер, 22 червня, Інна Копась, Ольга Коваль, Тетяна Єфімова та Тетяна Авдєєва  розповіли «нове» про «стару» знайому,  про квадратичну функцію. Викладачі підібрали матеріал про важливі характеристики цієї функції, які використовуються дуже часто, але несвідомо. За волею викладачів вийшли із сутінок вершина параболи, вісь симетрії та дискримінант. Властивості цих елементів хоч й очевидні, але потребують окреслення. Учасники школи самостійно формулювали більшість властивостей. В якості прикладів розглянули розв’язання рівнянь, нерівностей (деякі розв’язувалися двома методами) та життєві задачі.  На завершення учасників очікувала розвага: «А ми й самі з вусами!»,   «Математика і логіка у практичних задачах».

Викладачі кафедри математичної фізики та диференціальних рівнянь Ольга Коваль, Тетяна Авдєєва, Інна Копась та Володимир Шраменко у п’ятницю, 23 червня, розповіли про положення точки на площині, підкреслили, що різні системи координат потребують  різні підходи.  Також проаналізували будову та особливості декартової та полярної систем координат, розповіли слухачам про правила переходу з однієї системи в іншу. Обговорили зручності та проблеми певних систем координат, наприклад, коли зручно використовувати прямокутні декартові координати, а коли сферичні чи циліндричні. Під час практичної частини заняття учасники школи мали можливість прокачати свою 3-D уяву, розглянули серію завдань, пов’язану із двовимірною декартовою системою координат. Під час вікторини: «Знаю! Можу! Здогадаюся!», школярам  були запропоновані завдання з алгебри та геометрії, під час розв’язування яких потрібно було показати свою математичну ерудицію та кмітливість.

У понеділок, 26 червня, доценти Олена Магда, Людмила Іллічева, Ольга Качаєнко та Тетяна Авдєєва підготували цікаву доповідь та підібрали завдання для заняття з геометрії кривих другого порядку, а саме, розглянули коло, еліпс, параболу та гіперболу. Підкреслили важливі характеристики цих кривих та показали, де в сучасності «працюють» ті чи інші властивості кривих. Слухачі школи переконалися, що математика може бути цікавою, зі своїми «фокусами та директрисами», наочною та майже без формул! Під час практичної роботи провели серію побудов графіків функцій в полярній системі координат: коло, кардіоїду, лемніскату Бернуллі та «полярні троянди» (трипелюсткові, чотирипелюсткові). У цей день також проводилась вікторина: «!Шикуйтеся, розумники та кмітливці!»

В останній день роботи школи, у вівторок, 27 червня, керівниця секції «Статистика» Тетяна Єфімова розповіла про особливості сучасних досліджень з математики, про сьогоднішніх помічників молодих науковців та представлення результатів математичних досліджень на різноманітних конкурсах та конференціях. Власним досвідом зі слухачами школи поділилася Євгенія Рудик, випускниця Київської МАН. Женя розповіла про використання різних програм та особливості програми TEX. Співробітники Київської МАН Тетяна Авдєєва та Олександр Лагодзінський розповіли про метод математичної індукції та його використання в задачах на доведення рівнянь, нерівностей. Завершальна розвага  «Математичні фантазії» продемонструвала, що під час літньої школи за профілем «Математика» учні багато що дізнались, усвідомили не лише нове, а й пізнали корисне для життя. Довели, що вони: «Знають!  Вміють! Перемагають!».  Дякуємо всім, хто був з нами! До нових зустрічей!

Дорослі теж хочуть та можуть навчатися у математичній школі!  Всім учням та організаторам літньої математичної школи Київської МАН бажаємо успіхів у житті, мирного неба та міцного здоров’я! До зустрічі!

Версія для друку Опубліковано: 04 Липня 2023