Інтерв'ю з Бицюрою Ю.В., науковим керівником золотого та бронзового переможців ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН
Під його науковим керівництвом цього року стали переможцями ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН такі учні: Владислав Федорцов-Крижний, учень 10-го класу загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів «Фінансовий ліцей», вихованець секції "Фінанси, банківська справа та страхування" та Антон Загорний, учень 10-го класу загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів «Фінансовий ліцей», вихованець секції "Економіка та економічна політика".
Юрію Васильовичу, розкажіть, будь ласка, як давно ви керуєте науково-дослідницькими роботами учнів економічного спрямування, яка кількість учнів займалася наукою під вашим керівництвом за цей час і яких найбільших успіхів вони досягнули.
Одразу після закінчення університету у 2001 році я почав працювати у Фінансовому ліцеї м. Києва і готував ліцеїстів до участі в олімпіаді з економіки та Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН. За період 2001-2023 рр. під моїм керівництвом понад 100 учнів займалася науковими дослідженнями, понад 60 з них стали призерами ІІ (міського) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту учнів-членів МАН і 12 – ІІІ етапу. Найвище досягнення – І місце на ІІІ етапі конкурсу МАН здобув у 2022-2023 навчальному році Владислав Федорцов-Крижний, учень 10-го класу загальноосвітнього навчального закладу ІІ-ІІІ ступенів «Фінансовий ліцей». Зважаючи на економічний профіль ліцею, традиційно найбільшу кількість робіт було підготовлено і захищено з економіки (10 призерів серед 12 переможців).
За рахунок чого ваші учні одночасно здобули найвищі перемоги у цьому році не лише на Всеукраїнському конкурсі-захисті, а на міському етапі Всеукраїнської олімпіади з економіки, пройшли у національний етап Міжнародної економічної олімпіади та увійшли у 10 кращих команд на European Money Quiz?
Учні-переможці вказаних освітніх змагань крім звичайних уроків економіки відвідують факультативні заняття, де поглиблено вивчають економіку та готуються до участі у олімпіадах і конкурсах. Це еліта Фінансового ліцею – учні, які не витрачають багато часу на Ютуб чи ТікТок, а систематично вивчають окремі складні теми з економіки, мікроекономіки, макроекономіки, міжнародної економіки і фінансів. Вони знають – щоб досягти успіху, треба наполегливо працювати, читати підручники, статті вчених, вести пошук економічної інформації, статистичних даних, розв’язувати тести і задачі тощо.
Які найбільші складнощі у вас виникали при керівництві науково-дослідницькою діяльністю учнів, особливо у 2022-2023 і 2021-2022 навчальних роках, і як ви їх подолали?
Заважали нормальному ритму роботи пандемія Covid-19 та війна. В цих непростих умовах карантину в ліцеї, відключення електроенергії, Інтернету тощо було важко мені та учням систематично працювати. Дистанційна підготовка не є такою ефективною як безпосереднє навчання в закладі освіти, де вчитель бачить очі учня (його усвідомленість навчального матеріалу), і учень чує живе слово вчителя. Для часткового усунення цих проблем, довелося активно використовувати сучасні засоби комунікації і дистанційного навчання.
Опишіть, будь ласка, ваш професійний та науковий шлях, відповідні досягнення, перемоги, звання.
У 1996 р. закінчив Київський міський педагогічний коледж, у 2001 р. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова за спеціальністю «Математика» (кваліфікація «Викладач математики та економіки»).
З 2001 року працюю вчителем економіки ЗНЗ ІІ-ІІІ ступенів «Фінансовий ліцей». З 2006 року працюю викладачем кафедри економічної теорії Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. У 2012 році захистив дисертацію на тему «Акціонерна власність як фактор сталого економічного зростання в Україні» і здобув науковий ступінь кандидата економічних наук, а з 2014 р. – вчене звання доцент. Активно беру участь у науково-практичних конференціях. Співорганізатор та активний учасник Міжнародної науково-практичної конференції «Нова парадигма економічної освіти у контексті інноваційної моделі розвитку вітчизняної освіти». Опублікував понад 170 статей та 18 навчально-методичних посібників. Член редакційної колегії журналу «Географія та економіка в рідній школі».
Співавтор та укладач навчальних програм, затверджених МОН України, «Економіка» 10-11 кл. (профільний рівень), «Початки економіки» 5-7 кл., «Фінансова математика» 10-11 кл., «Глобалізація» 11 кл.; навчально-методичних посібників «Курс лекцій з економічної теорії» (2022 р.), НМК «Економічна теорія» (2019 р.), НМК «Мікроекономіка» (2015 р.), «Збірник завдань для державної підсумкової атестації з економіки: 11-й кл.» (2011-2014 рр.), «Глобалізація» (2007 р.), «Інтегрований електронний комплекс «Економіка, 10 клас» (2007 р.), «Інтегрована система навчання у Фінансовому ліцеї» (2006 р.), «Економіка України в цифрах» (2004 р.) та ін.
Фахівець у галузі теорії власності, сталого економічного зростання та економічної освіти. Запропонував теоретико-методологічний підхід щодо визначення ролі акціонерної власності у забезпеченні сталого економічного зростання в умовах трансформаційної економіки України; довів наявність системного взаємозв’язку між рівнем розвитку акціонерної власності та ступенем забезпечення сталого економічного зростання. Досліджую проблеми якості економічної освіти та шляхи її підвищення.
Нагороджений Почесною грамотою КМУ за вагомий внесок у забезпечення розвитку освіти (2019), грамотами Президії Національної академії наук України за підготовку учнів Київської МАН – переможців Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН (2007-2023), подяками МОН України за активну роботу в журі Всеукраїнського турніру юних економістів (2008-2016), подякою Головного управління освіти і науки КМДА (2004-2007), голови Подільської РДА м. Києва (2002, 2007, 2009, 2014-2016), почесними грамотами та подяками ректора Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова (2005, 2009, 2014, 2021, 2022) та ін.
Чи є у вас девіз, який описує ваші принципи і цінності
Напис у Стелленбоському університеті (ПАР):
«Знищення будь-якої нації не потребує атомних бомб чи використання ракет далекого радіусу дії. Потрібне лише зниження якості освіти та дозвіл обману учнями на іспитах. Пацієнти вмирають від рук таких лікарів. Будинки руйнуються від рук таких інженерів. Гроші втрачаються від рук таких економістів та бухгалтерів. Справедливість втрачається в руках таких юристів та суддів.
Крах освіти – це крах нації».
У чому полягає секрет вашого успіху і ваших учнів?
Секрет успіху полягає у фундаментальній поглибленій підготовці з економіки і фінансів, систематичній наполегливій праці, використанні широкої бази наукових праць вчених з обов’язковим посиланням на них, здійсненні глибокого аналізу статистичних даних, що характеризують економічні процеси і явища в Україні та світі. Ще потрібно бути вмотивованим до наукових досліджень. Адже учні знають, що писати наукові роботи (курсові, дипломні) доведеться у ЗВО, тому краще навчитись якісно це робити ще починаючи зі шкільної парти. Крім цього, теми наукових робіт не нав’язуються, а обираються з урахуванням інтересів учня і його майбутньої професійної діяльності.
Ліцейне наукове товариство є базою, первинним осередком, де учні залучаються до наукового пошуку, експериментального досвіду, саморозвиваються, самовизначаються, самовдосконалюються, роблять перші кроки у науковій діяльності. Учні ЗНЗ ІІ-ІІІ ступенів «Фінансовий ліцей» мають можливість систематично вивчати економіку на поглибленому рівні та активно займатися науковою роботою.
Чи були у вас цікаві, веселі, несподівані кейси та історії, пов'язані з науково-дослідницькою роботою учнів?
Коли наші ліцеїсти (загартовані олімпіадою та конкурсом МАН) проходять у 10 класі виробничу практику на підприємствах, у банках та інших організаціях, то їх співробітники плутають ліцеїстів зі студентами та запрошують на роботу і обіцяють високу заробітну плату. Також коли для апробації наукової роботи ліцеїсти беруть інтерв’ю у керівників підприємств та банків, то вони дивуються тому, який високий рівень підготовки мають учні і жаліються на своїх співробітників, які при прийнятті на роботу не показували ґрунтовні знання й вміння їх застосувати у практичній господарській діяльності.
Якими якостями, на вашу думку, повинен володіти ефективний керівник науково-дослідницької роботи та юний науковець?
Ефективний керівник науково-дослідницької роботи повинен мати високий рівень фахової підготовки, володіти сучасними засобами комунікації та інформаційними технологіями, вміти вмотивовувати та організувати учнів, спрямовувати їх роботу у правильне русло (у т.ч. складати план роботи), допомагати аналізувати економічні процеси і явища за відповідними статистичними показниками та інше.
Успішний юний науковець повинен бути фундаментально підготовлений, вміти робити огляд наукових джерел інформації, бути організованим і систематично дотримуватись узгодженого плану роботи, вчасно вносити корективи відповідно до зауважень наукового керівника, вивчати досвід і зразки робіт юних науковців, які здобули успіху у попередні роки.
Як ви оцінюєте роботу Київської МАН та керівників секцій відділення економіки?
Робота в сфері науки та освіти – це швидше не заробіток, а інвестиція. Інвестиція у самоосвіту, освіту дітей і розвиток суспільства в цілому. Усі керівники та члени секцій відділення економіки щороку роблять подвиг, перевіряючи і вислуховуючи наукові роботи учнів, намагаючись з’ясувати ступінь володіння матеріалом досліджуваної теми, спрямувати їх думки у потрібне раціональне русло. Вдячність і низький уклін усім науковцям і освітянам!
Що і хто вас надихає у вашій роботі з учнями? Які ваші інтереси та хобі за межами викладацької та наукової діяльності?
Мене надихають моя родина, науковий керівник професор кафедри економіки та економічної освіти Радченко Володимир Васильович, директор Фінансового ліцею Шукевич Юрій Володимирович, колеги, учні. Я намагаюся змінити світ на краще і сприяти розвитку економічної освіти в умовах формування ринкових основ господарювання в Україні.
Інтереси та хобі за межами викладацької та наукової діяльності – це торгівля криптовалютами на біржі. Вважаю, що теорія повинна застосовуватись на практиці! Прагну показати учням, що маючи знання з економіки, вони можуть з високою ймовірністю оцінювати і прогнозувати зміни, які можуть відбутися в економіці (ціни на товари, ресурси, валюту тощо), і мати з цього певний дохід.
Чи помітили ви якісь тенденції, які характеризують науково-дослідницьку діяльність школярів?
В цілому зменшилась кількість учнів, які займаються науковою роботою економічного спрямування у зв’язку з:
- відміною ЗНО з економіки (2009 р.);
- відміною вивчення економіки як обов’язкового предмета у школі;
- необхідністю підготовки до ЗНО у 11 класі;
- скасуванням отримання додаткових балів до ЗНО для вступу у ЗВО призерів ІІІ етапу конкурсу МАН.
Науково-дослідницькою роботою займаються дівчата і хлопці, учні середніх і старших класів. Важливим є вмотивованість і докладання зусиль для здобуття успіху.
Перемогам у конкурсі МАН та олімпіадах учні дуже раді, бо бачать результат, порівнюючи свій освітній рівень до і після перемог. А якщо програють, то не вішають носа, а й далі беруть участь ‒ якщо не цього року, то наступного точно перемагають.
Як складається доля ваших учнів після завершення школи, вони продовжують займатися наукою? Які переваги дає їм досвід участі у науково-дослідницькій роботі у шкільному віці?
Така ґрунтовна профільна підготовка ліцеїстів, наявність базової економічної освіти дозволяє їм впевнено себе почувати і поглиблювати свої знання вже у економічних ЗВО. Ліцеїсти мають можливість здобути ті компетентності, які їм знадобляться у майбутній професійній діяльності.
А серед наших випускників є вже багато тих, хто активно і успішно працює у сфері бізнесу, менеджменту, маркетингу, фінансів та освіти. Крім економічної сфери, деякі випускники-переможці Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН обрали науковий шлях. Зокрема, Ігор Ройко закінчив навчання у аспірантурі КНЕУ імені Вадима Гетьмана і здобув науковий ступінь кандидата економічних наук. Зараз він працює в Люксембурзі на посаді Senior Manager - Funds Services (Head of Transfer Agent) - JTC Group.
Завдяки виконанню науково-дослідницьких робіт в учнів закріплюються, поглиблюються і узагальнюються знання, одержані ними за час навчання. Крім того, це допомагає учневі систематизувати отримані теоретичні знання з предметів, перевірити якість цих знань, оволодіти первинними навичками проведення наукових досліджень. Розширення наукового світогляду, формування навичок наукового дослідження, вивчення, узагальнення і поширення передового практичного досвіду готує учня до науково-практичної діяльності і після закінчення ліцею та ЗВО.
Що ви можете побажати юним науковцям, які планують розпочати свої дослідження в новому навчальному році?
Я бажаю юним науковцям задоволення від дослідницької роботи і успіху. Спочатку оберіть тему, яка вас надихає і захоплює. Узгодьте з науковим керівником план роботи. Поставте чітку мету, завдання і розплануйте свій час. Це допоможе вам ефективно організувати роботу та виконувати завдання поетапно і вчасно.
Що ви можете побажати вашим колегам, які керують науково-дослідницькою роботою учнів та адміністрації навчальних закладів?
Колегам та адміністрації навчальних закладів бажаю натхнення у роботі у такий складний час. Мотивуйте учнів оцінками, публічними нагородженнями грамотами, дипломами та цінними призами. Поясніть учням, що якщо не зараз, то у ЗВО їм все одно доведеться займатись науковими дослідженнями (написанням курсових і дипломних робіт), тому краще навчитись це робити ще у школі.
Дякую за увагу!