Григорій Сковорода: Коврайський період життєтворчості Педагогіка свободи понад все… De libertate

Григорій Сковорода: Коврайський період життєтворчості Педагогіка свободи понад все… De libertate 12 липня відбувся науково-практичний онлайн-семінар «Г. С. Сковорода: Коврайський період життєтворчості». Захід, що проходив у межах освітньо-культурологічного проєкту «Музейна педагогіка в освітньо-культурному просторі Києва: досвід, проблеми, перспективи», був приурочений до 300-річчя від дня народження видатного філософа.

Проведено спільно з Київською Малою академією наук, Національною академією педагогічних наук України, Національною спілкою краєзнавців України, Державним закладом вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Коврайським навчально-виховним комплексом «Загальноосвітня школа I–III ступенів – дошкільний навчальний заклад» імені Г. С. Сковороди Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, Літературним музеєм Григорія Сковороди.

Мета онлайн-семінару: вивчення педагогічної та наукової діяльності Г. Сковороди, видатного філософа, просвітителя-гуманіста, поета України, який упродовж усього свого життя вивчав, пропагував виховання людини, педагогіку свободи, історико-культурне надбання українського народу. Об’єднання учнівської молоді, освітян, педагогів, науковців, краєзнавців, музейників, пам’яткознавців для збереження культурних цінностей, закладених у філософських працях Г. Сковороди, які є надзвичайно актуальними для згуртованості нашого народу в умовах війни.

З вітальним словом до учасників онлайн-лекторію звернулася Лариса Карчина - керівник секції педагогіки відділення філософії та суспільствазнавства Київської МАН, яка зазначила, що творча спадщина Г. Сковороди є джерелом мудрості для українського народу   і що сьогодні вона є дуже актуальною. Особливо зараз, коли відчувається гостра потреба в єднанні, співпраці, дружбі.

Із вітальним словом до учасників онлайн-лекторію звернувся Микола Кириченко - ректор Державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України, член-кореспондент Академії наук вищої освіти України, доктор філософії, професор кафедри філософії і освіти дорослих, який зазначив, що ми    на правильному шляху, коли і ті, хто навчає, і ті, хто навчається, залучаються до творчості світоча нашої культури, до творчості видатного філософа Г. Сковороди. Цей прекрасний захід проводимо на освітньо-науковому фронті з метою дослідити філософські думки Г. Сковороди у селі Коврай. Це все на користь нашій освіті, нашому українському духові, щоб наблизити нашу Перемогу!

У доповіді Інна Отамась, завідувачка відділу наукової роботи Державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України, доцент кафедри професійної і вищої освіти Центрального інституту післядипломної освіти, кандидат історичних наук, зазначила, що Г. Сковорода писав і турбувався про цінності, які є актульними для наших учнів і суспільства й сьогодні, зокрема, це життя, здоров’я, сонце, дозвілля, можливість розмовляти, мовчати тощо. Г. Сковорода любив і дбав про українську природу і землю. Його філософія про життя як ніколи потрібна нині.                   Ми разом із нашими ЗСУ прагнемо зберегти наше минуле і турбуємося про наше майбутнє.

Людмила Різник - директор Коврайського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа I-III ступенів - дошкільний навчальний заклад» імені Г. С. Сковороди Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, директор Літературного музею Григорія Сковороди, представила і детально розглянула Інтерактивний туристично-краєзнавчий маршрут «Коврайський світ Григорія Сковороди», а також презентувала онлайн Літературний музей Григорія Сковороди. Л. Різник наголосила, що Г. Сковорода був дуже гарним учителем для своїх учнів. Він писав «Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися». Цьому було підтвердження про кар'єрні здобутки Василя Томари, учня Г. Сковороди, який упродовж тривалого часу підтримував із ним зв'язок. Основою вчення Г. Сковороди щодо розвитку особистості є концептуальна складова – ідея самопізнання. Нині також у «Новій українській школі» спирається на декількох принципах, зокрема Г. Сковороди, це концептуальна складова – ідея самопізнання. Учням створюють умови для формування життєво-практичних навичок (працелюбності, терпіння, уміння доводити справу до кінця).

Із віршами Григорія Сковороди долучилися учні 3, 7 та 8 класів Коврайського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа I–III ступенів – дошкільний навчальний заклад» імені Г. С. Сковороди Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області: «Всякому городу нрав і права» учениця 7 класу Горошко Дарина; «Гей поля, поля зелені» учениця 3 класу Скворцова Софія;  «Де лібертате» учениця 8 класу Томощук Аліна.

До обговорення приєдналася Лідія Ткаченко, завідувачка сектору науково-аналітичного опрацювання і поширення інформації  НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, яка зазначила, що принципи Г. Сковороди уваги до дитини, розвитку її здібностей відповідно до задатків і нині присутні в наших ідеях і реформуванні освіти. Проєкт «Сковорода 300» надзвичайно значущий. Він актуалізує нам потребу у формуванні нації, єдності, суб’єктності. Про це дуже багато є в працях Г. Сковороди. 

Як зазначили учасники заходу, це буде один із фільмів на сайті Київської МАН, що матиме практичну значущість.

Перемагаємо разом!

 

Версія для друку Опубліковано: 20 Липня 2022