Всеукраїнський cемінар-практикум «Формування дослідницьких компетентностей учнів Малої академії наук України у відділенні філології та мистецтвознавства»

Семінар проходив з 29 листопада по 1 грудня 2011 року. Активну участь у його підготовці та проведенні брала Київська Мала академія наук учнівської молоді. Зокрема, гостей і учасників семінару у своїх стінах гостинно приймали учні та педагоги гімназії «Академія» Святошинського району. Гімназія, яка була створена у 1999 році як навчальний заклад для здібної та обдарованої молоді, що прагне займатися науково-дослідницькою діяльністю, має надзвичайно цінний досвід з питань навчально-виховної, науково-методичної, організаційної діяльності. Тож представники Малої академії наук із усіх регіонів України зацікавлено та уважно знайомилися з роботою своїх столичних колег.
Директор гімназії «Академія» Світлана Миколаївна Петрашенко докладно розповіла про заклад, його історію, поділилася творчими секретами діяльності педагогічного колективу, досягненнями учнів, відповіла на запитання учасників конференції.
Проблеми педагогічної підтримки наукової обдарованості дітей та діяльність наукового товариства учнів висвітлила у своїй доповіді Грищенко Олена Вікторівна, заступник директора з навчально-виховної роботи.
Великий інтерес викликала презентація науково-дослідницьких робіт учнів гімназії – переможців ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту 2010 – 2011 н.р. Впевнені та аргументовані доповіді манівців ще раз підтвердили високий рівень та потенціал їхнього наукового доробку.
Свої роботи презентували: учні 11-х класів Марія Письменна («Навіки з Україною») і Ольга Луканьова («Життя та творчість Остапа Вересая»), учні 10-х класів Ірина Атаманюк («Особливості діалекту Гуцульщини (на матеріалах говірок села Микитинці Косівського району Івано-Франківської області)») та Вікторія Степанюк («Історія рідного селища Коцюбинське»), а також учні 9-х класів Юлія Радченко («Те, що мені з душі…»), Олесь Тимошенко («Створення етнографічного комплексу «Українське село») та Марія Ляшкіна(«Історичний твір як один із чинників пробудження національної свідомості народу (на прикладі творів світової літератури)»). У проведенні наукових досліджень цим дітям допомагали як педагогічні керівники, так і батьки.
Високою педагогічною майстерністю поділилися вчителі гімназії: Савчук Таміла Анатоліївна – «З досвіду роботи вчителя української мови та літератури щодо підготовки та організації учнів до участі в роботі Київської МАН, олімпіадах, конкурсах», Шикота Тетяна Василівна
– «Форми та методи роботи з обдарованими учнями. Використання можливостей «батьківської академії наук», Бичковська Олена Миколаївна – «Наукова організація праці під час написання дослідницьких робіт».
Учасники семінару висловили щиру подяку колективу гімназії «Академія» за гостинність і плідну творчу роботу.
Деякі актуальні аспекти з роботи семінару в гімназії викладені у статті, підготовленій прес-службою КПНЗ «Київська МАН учнівської молоді».
Київська МАН зближує дітей та батьків
За свідченням вчителів столичних шкіл батьківська підтримка під час написання учнями науково-дослідницьких робіт допомагає їм у подальшому виборі майбутньої професії.
Наразі вчителі та психологи все частіше звертаються до батьків із закликом: «Дослідіть проблематику тієї галузі, в якій ви працюєте, разом зі своєю дитиною! Це дозволить вам по-іншому подивитись на власну роботу та її особливості, а також допоможе налагодити тісний взаємозв’язок із власною дитиною. До того ж, таким чином ви безпосередньо зорієнтуєте дитину у виборі її майбутньої професії».
Завдяки сприянню батьків у написанні науково-дослідницької роботи для участі в конкурсі-захисті Київської Малої академії наук дитина швидше навчиться проводити пошукову роботу, збирати інформацію, робити аналіз – здобуті навички не лише пригодяться їй у дорослому житті, але й допоможуть вибрати майбутню професію. Якщо поряд із дитиною є не тільки вчитель-консультант, але є й підтримка батьків, то дитина глибше вникає у проблематику галузі і має більше шансів вибороти призове місце у конкурсі.
Як розповідає вчитель київської гімназії «Академія» Тетяна Шикота, ключові етапи кожного наукового дослідження є такими: вибір теми і мети дослідницької роботи, формулювання дослідницьких завдань, висунення гіпотез, визначення методів дослідження, проведення дослідження, аналіз отриманих даних, оформлення висновків та кінцевих результатів. Для того, аби результати дослідження дитини були найліпшими, важливою є фахова консультація з тієї проблематики, яка зацікавила дитину. «У столичній гімназії «Академія» батьки під час проведення дитиною наукових досліджень допомагають своїми знаннями з тієї галузі, в якій вони працюють. В першу чергу, батьки допомагають дитині обрати тему та проблему для дослідження ‒ це дуже важливо. Батьки і самі стають науковими консультантами, і допомагають дитині знайти наукових консультантів серед своїх знайомих. Я працюю у гімназії вже 11 років, а почала заохочувати батьків допомагати дітям у їхній науковій діяльності років 8-9 тому. В 2010 році 14 дітей, які написали під моїм керівництвом науково-дослідницькі роботи, вибороли призові місця на конкурсі-захисті в Київській Малій академії наук. Секрет простий: половина моїх вихованців, які пишуть науково-дослідницькі роботи, залучають до цього процесу своїх батьків», – розповідає Тетяна Шикота.
Співробітництво дітей та батьків сприяє налагодженню їхнього спілкування. До того ж, батькам приємно, якщо їхня дитина починає цікавитися проблематикою тієї галузі, в якій вони працюють.
«Як показує досвід, спочатку діти починають цікавитися окремою галуззю, а поступово заглиблюючись у тему, отримують велике задоволення від роботи. В нашій гімназії батьки та фахівці супроводжують діяльність учнів на всіх етапах дослідження, а практичним результатом їхньої роботи є здобуття дітьми призових місць на міському і республіканському етапах конкурсу- захисту науково-дослідницьких робіт МАН. Ми пересвідчилися неодноразово, що учні, які виконували науково-дослідницькі роботи у Київській МАН, продовжують свої дослідження й у вузах, часто продовжуючи розробку тем, які вони розпочинали опрацьовувати ще у гімназії. Бо наука для таких дітей стає внутрішньою потребою, умовою самореалізації. Випускники МАН стають активними членами студентських наукових товариств, успішно займаються науковою роботою», – говорить педагог Тетяна Шикота.
Найпоширенішою формою співробітництва столичних шкіл і Київської МАН є організація турнірів, інтелектуальних ігор, лекцій, семінарів, фестивалів, наукових конференцій, диспутів, круглих столів, наукових консультацій тощо. «Ми проводимо педагогічні ради, методичні семінари, круглі столи. Наші діти активно працюють у секціях Київської МАН. Адже Київська МАН опікується науковими товариствами, координує їх діяльність, надає методичну допомогу. Є в Києві й такі школи, які, подібно нашій гімназії, за статутом цілеспрямовано працюють з обдарованою молоддю в плані науково-дослідницької діяльності. Нам допомагають консультаціями, проводять настановчі сесії на початку навчального року. Наприклад, учні секції історії та етнографії беруть участь у наукових читаннях, що проходять у Києво-Печерському історико-культурному заповіднику. А 19 листопада частина телевізійної програми проекту МАН України «Інтелект.ua» була присвячена діяльності Київської МАН. Наші учні 10-11 класів, які є переможцями Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт, ділилися своїм досвідом щодо перших етапів підготовки та написання науково-дослідницьких робіт. Підкреслю, що кожен учень не лише пише наукову роботу, але набуває нових знань, вмінь та навичок. У минулому році від гімназії «Академія» на ІІ (міський) етап Всеукраїнського конкурсу було подано 156 робіт. За підсумками конкурсу 57 наших учнів, автори кращих досліджень, стали переможцями. Це досить високі показники», – стверджує заступник директора з навчально-виховної роботи гімназії «Академія» Олена Грищенко.
Звертаючись із заключним словом до учасників семінару, директор гімназії «Академія» Світлана Петрашенко зазначила: «У нашій гімназії навчається 960 дітей. Вже у сьомому класі всі діти навесні обов’язково захищають науковий реферат. А з восьмого класу вони пишуть наукові роботи, ведуть наукові щоденники. Навчальний рік ми завжди завершуємо великим тематичним концертом, готувати який дітям допомагають і батьки – – на сцені мають бути батьки разом із дітьми. Гімназія – це величезний живий організм, і тільки тоді успішним буде навчання, виховання, науково-дослідницька робота дітей, коли їх опорою будуть і педагоги, і батьки», – вважає Світлана Петрашенко.