КМАН Київська Мала академія наук

Тривають заходи в рамках проекту «Ребрендінг філософії»

Тривають заходи в рамках проекту «Ребрендінг філософії» 19 червня відбулося засідання робочої групи в рамках проекту реорганізації гуманітарної освіти «Ребрендінг філософії: від університету до ліцею». Київська Мала академія наук учнівської молоді, зокрема відділення філософії та суспільствознавства, виступає одним з генеральних партнерів, що долучились дорозробки, організації та впровадження проекту молодіжної освіти з робочою назвою «ШКОЛА ФІЛОСОФІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ ТВОРЧОСТІ».




Мета проекту – диференціація освітнього статусу філософії та заповнення нині порожньої ніші елітної філософської освіти для невеликого відсотка талановитих старшокласників та студентів – майбутніх лідерів суспільства. Очікуваним результатом проекту є перепозиціонування філософії у системі освіти та повернення їй (принаймні, у межах локального освітнього проекту) привілейованого місця, яке вона посідала споконвічно.



До обговорення були запрошені представники наукових та навчальних установ, державних та громадських організацій. Близько 40 провідних українських філософів, релігієзнавців та освітян з Київської, Вінницької, Львівської, Рівненської, Черкаської, Харківської та інших областей України.





Із доповідями виступили:



І.М. Ясна (координатор проекту «Ребрендінг філософії», президент Асоціації філософів і релігієзнавців, здобувач Центру гуманітарної освіти НАН України);



О.І. Хома (доктор філос. наук, професор, зав. кафедри філософії та гуманітарних наук Вінницького національного технічного університету, запрошений професор Національного університету «Києво-Могилянська академія» та Київського національного університету імені Тараса Шевченка);



Т.Ю. Кот (завідувач відділення філософії та суспільствознавства Київської Малої академії наук учнівської молоді);



Н.Б. Адаменко (кандидат філос. наук, доцент, доцент кафедри філософії, заступник директора з навчально-методичної роботи  Інституту філософської освіти Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова);



О.В. Білокобильський (доктор філос. наук, професор Донецького національного університету, директор Київського відділення Інституту стратегій глобального розвитку та адаптації, голова ради Асоціації філософів і релігієзнавців);



В.І. Кебуладзе (доктор філос. наук, доцент кафедри філософії філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доцент кафедри філософії і релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія»).





Філософія, за визначенням, не може бути масовою і, тим більш, загальнообов’язковою. Це новий (або, скоріше, забутий старий) образ філософії у суспільній свідомості: вивчення філософії – не нудний обов’язок для усіх та кожного, але привілей для найкращих та найталановитіших, який потрібно заслужити, щоб відкрити двері до вищих ланок суспільної ієрархії.



Але для виконання такої ролі сама філософія повинна модернізуватися, стати прикладною, а не суто теоретичною дисципліною; ядром, навколо якого сконцентрується широке коло суто практичних дисциплін.



Отже, завдання стоїть досить вагоме і ґрунтовне, але натомість надзвичайно важливе – потрібнорозробити та впровадити абсолютно іншу модель освіти, що була би доступною для талановитих та амбіційних старшокласників та студентської молоді, які обиратимуться за результатами відкритого конкурсу та логічного і гнучкого об’єднавчого трансформаційного шляху школи і вузу.



Пропонується, на рівні загальної організації роботи, реалізація проекту у тісній співпраці з Київською Малою академією наук учнівської молоді на усіх етапах навчального процесу: від формування загальної навчальної програми, адаптованої для підліткової аудиторії, до спільної організації процесу написання підсумкових дослідницьких робіт в межах Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України.