Коли наука поєднує континенти Історико-науковий екскурс

Коли наука поєднує континенти Історико-науковий екскурс У рамках спільного Українсько-Американського космічного експерименту, головним виконавцем якої 1997 р. був перший космонавт України Леонід Каденюк, було проведено також широку освітню програму «Вчителі та учні досліджують рослини в космосі». У ній взяли участь близько 40 тисяч українських та американських школярів.

Одними з головних організаторів і кураторів науково-освітньої програми, що виконувалася під егідою НАСА та Національного космічного агентства України, були співробітники НАСА доктор Томас Дрешел і Пітер Четиркін. Керівником програми від американської сторони був професор Вісконсінського університету Пол Вільямс, а з боку України - провідний науковий співробітник Інституту біохімії ім. О.В. Палладіна Володимир Назаренко.
 Ця програма стала унікальною за своїм завданням, метою, кількістю учасників, а головне, своїми результатами і здобутками, які широко висвітлювалися в засобах масової інформаціях та на регіональних і міжнародних наукових форумах. У програмі взяли участь учені, вчителі, студенти і школярі всіх областей України. Колектив виконавців, який набув цінного досвіду проведення міжнародних навчальних програм, став здатним на здійснення нових експериментів і творче спілкування з американськими колегами.

 Було започатковано нові спільні еколого-біологічні науково-освітні програми, які виконувалися під егідою NASA майже завжди з участю Пітера Четиркіна. Серед них:

  • «Обмін вчителів та учнів України і США в галузі вивчення космосу»,
  • «Насіння ІІ» – ріст і розвиток томатів після перебування їх насіння в космосі,
  • «Зоряними шляхами» (підпрограма «На краю життя») – експерименти щодо можливості існування життя на інших планетах (в екстремальних умовах);
  • «Дафнія» – методи біотестування об’єктів навколишнього середовища в умовах космічного польоту;
  • «Рапс і метелик» – вплив модельованої мікрогравітації на ріст і розвиток рослини і комахи, які в природних умовах тісно пов’язані між собою;
  • «Гумати і гідропоніка» – шляхи підвищення продуктивності рослин у замкнутому просторі, що є продуцентами біологічно активних сполук для космонавтів;
  • «Міжнародний інститут води». 

В семінарах за спільними українсько-американськими науково-освітніми проектами брали участь понад 100 вчителів і науковців різних областей України і в деяких з них співавтори програм професор Пол Вільямс, доктор Томас Дрешел і Пітер Четиркін. 
Сьогодні, Пітер Четиркін продовжує підтримувати Україну та Київську МАН і присвятив нам лист-звернення. Дякуємо колегам наукової спільноти за єдність задля миру.

Версія для друку Опубліковано: 12 Травня 2022